Zo krijg je wel gedaan wat je wilt!

(teamworkshop communicatie) ‘Hoe gaat dat dan precies bij jou thuis?’ ‘Nou, ik constateer dat het een rommel is en de afwas weer niet is gedaan en zeg dat ze dat onmiddellijk moeten gaan doen.’ ‘En is dat dan effectief’ vraag ik. ‘Nee, een uur later heb ik alle zooi toch weer zelf op zitten ruimen!’

De manier van communiceren is van grote invloed op de kwaliteit van onze (werk)relaties. Effectieve communicatie is niet vanzelfsprekend. Vaak communiceren we met een heleboel ruis en zonder compassie naar de ander. Zo ontstaat er vaak irritatie, onbegrip en er is meestal geen resultaat. Goede communicatie kan je helpen wel voor elkaar te krijgen wat je wilt. In mijn praktijk gebruik ik hier vaak de methode ‘verbindend communiceren’ voor. Met deze methode kom je niet alleen echt in contact met die ander, er ontstaat ook wederzijds begrip, én je krijgt vaak wel voor elkaar wat je graag zou willen. (teamworkshop communicatie)

Verbindende communicatie

Een goede manier om te communiceren is om het proces van Verbindende Communicatie (ook wel Geweldloze Communicatie genoemd) te gebruiken dat is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Het moedigt ons aan ons te richten op wat wij en de ander waarnemen, hoe we ons voelen, wat onze onderliggende behoeften zijn en wat ieder van ons graag zou willen. Het legt de nadruk op het communiceren van gevoelens en behoeftes; op dat wat ons wezenlijk raakt. Daarmee stelt Verbindende Communicatie je in staat om zowel in verbinding te zijn met jezelf als met de ander. Er ontstaat verbinding en ruimte voor mededogen en compassie. Waarmee een oplossing binnen handbereik ligt die zowel je eigen behoeften vervult als die van de ander…

Hoe werkt het?

Hieronder zie je het communicatie model. Je doorloopt een aantal stappen in jouw communicatie. Je start met:

  • de waarneming: wat is er feitelijk aan de hand (omschrijf dit zonder oordeel). Bijvoorbeeld: ik kom thuis en op het aanrecht staat nog de afwas van vandaag.
  • hierna omschrijf je jouw gevoel hierbij, bijvoorbeeld: dat geeft mij een heel geïrriteerd gevoel. Het maakt me ook boos. (teamworkshop communicatie)
  • geef nu aan waar je behoefte aan hebt, bijvoorbeeld: als ik thuis bent wil ik graag in een opgeruimd huis thuis komen. Ik heb de hele dag gewerkt en vindt het fijn om even gezellig met jullie te kletsen in plaats van de afwas te gaan doen. Ik heb er behoefte aan dat jullie hierin je verantwoordelijkheid pakken.
  • wat wil je de luisteraar nu vragen? Bijvoorbeeld: ik wil je daarom vragen de komende dagen de afwas zelf te doen, zodat deze gedaan is als ik thuis kom.

teamworkshop communicatie

Teamworkshop communicatie en individuele coaching

Communicatie is een veel terugkomend thema in de coachpraktijk. Zowel in individuele trajecten als met teams gaan we veel aan de slag met dit onderwerp. Dit gebeurt vaak in een teamworkshop communicatie of een op maat gemaakte training. Met als resultaat dat mensen niet alleen effectiever communiceren, maar er ook meer begrip en compassie ontstaat, naar zichzelf en naar de ander. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op voor een kennismakingsgesprek of kijk op onze website voor de mogelijkheden.

CoachPraktijk Twente is NOLOC erkend

teamworkshop communicatie

# teamworkshop communicatie