Ga jij ontspannen de zomer in? Persoonlijke coaching Almelo

De zomer is inmiddels in volle gang. Mensen genieten van lange avonden, regelmatig komt de geur van een aangestoken BBQ voorbij en de terrassen zijn afgeladen vol. Nog even en dan start ook voor het onderwijs de zomervakantie. Een periode waarin veel mensen op vakantie gaan. Heerlijk! Maar voor velen betekent het ook juist stress… (Persoonlijke coaching Almelo)

Met een leeg hoofd op vakantie

Om echt te genieten van je vakantie is het fijn als je met een leeg hoofd kunnen vertrekken. Op je werk is alles geregeld en/of goed overgedragen, de koffers zijn gepakt, niks vergeten, voor de post en plantjes wordt gezorgd en je hoofd is heerlijk leeg. Dat klinkt als een ideale situatie, en inderdaad de realiteit is vaak anders. Nog gestresst van alle zaken stappen we vol adrenaline de auto in, we moeten nog wennen aan de nieuwe modus, hebben nog een kort lontje, snauwen wat af en ook de kinderen slaan elkaar de hersens in achterin de auto. Niet fijn!

Pak van tevoren je rust

Om ontspannen op vakantie te gaan is het van belang om je rust niet alleen dan te pakken, maar ook van tevoren. Zorg dat je de tijd kunt nemen om alles af te ronden. Geef jezelf voor vertrek een dag (of twee) extra vrij om alles op orde te maken en alvast een beetje te ontspannen. Ook voor kinderen is het fijn als ze niet direct in de auto hoeven stappen, maar nog even een paar dagen kunnen rommelen en aan elkaar fulltime aanwezigheid kunnen wennen.

persoonlijke coaching Almelo

Heb je alles aardig op de rit, maar lukt het je niet goed om te ontspannen? Lees dan onderstaande tips van persoonlijke coaching Almelo!

Tip 1. Lege agenda

Zorg voor een ‘ademende’ agenda. Een volle agenda zorgt ervoor dat je van hot naar her rent, en stress ervaart. Zorg daarom voor genoeg ruimte in je dagprogramma over laat. Op die manier heb je tijd voor een pauze en zorgen onverwachte gebeurtenissen niet meteen voor tijdgebrek.

Tip 2. Minder ‘moeten’

Stress komt vaak voort uit het idee dat we van alles ‘moeten’. We moeten een vriendin bellen, om 6 uur het eten op tafel hebben of op tijd zijn voor een vergadering. Ga eens na wat van al deze zaken nu werkelijk moet. Hoe erg is het als het niet (op tijd) gebeurt? Probeer daarom het woordje ‘moeten’ wat vaker te vervangen door ‘willen’ of ‘mogen’.

Tip 3. Beweeg voldoende

Sporten of bewegen helpt om de stresshormonen in je lichaam af te bouwen. Het werkt veel beter dan bijvoorbeeld voor de televisie hangen. Sporten als hardlopen of fitness hou je beter vol als je het samen met anderen doet, of steeds op hetzelfde tijdstip. Persoonlijke coaching Almelo

Tip 4. Gezond eten, voldoende slaap

Naast bewegen zijn ook gezond eten en voldoende slaap belangrijk. Een goede conditie is namelijk een belangrijke beschermende factor tegen stress: stress ondermijnt namelijk het immuunsysteem, waardoor je kwetsbaar wordt voor virussen en griep. Investeer dus in gezond eten, slaap en beweging.

Tip 5. Zoek steun

Een luisterend oor, een helpende hand of een knuffel: het helpt allemaal stress tegengaan. Het zorgt er voor dat je het gevoel hebt er niet alleen voor te staan. Dat idee alleen al vermindert stress. Ervaar je stress of problemen, denk dan ook vooral niet dat je het allemaal zelf moet oplossen.

Tip 6. Opladen

Zorg, naast werk en/of gezin voor genoeg leuke dingen in het leven. Ga met een vriend of vriendin uit eten, neem de tijd voor een bad of lees een goed boek. Kortom, ga ontspannen. Op die manier laad je je weer op, en brengt stress je minder uit balans.

Tip 7. Laat los

Verander alleen datgene wat zich laat veranderen, en accepteer de rest. Vraag je bovendien af of het wel jouw problemen zijn. Vooral vrouwen hebben de neiging om de verantwoordelijkheid voor problemen teveel naar zich toe te trekken. Durf problemen dus te laten waar ze horen. Persoonlijke coaching Almelo

Tip 8. Ontspanningsoefeningen

Bij stress kan het raadzaam zijn om ontspanningsoefeningen te doen, of een mindfulnesstraining te volgen. In deze training leer je hoe je je kunt ontspannen en niet langer op laat fokken door stressvolle gedachten. Gratis audiobestanden van mindfulnessoefeningen zijn bijvoorbeeld op youtube te downloaden.

Persoonlijke coaching Almelo

Vind je het lastig om te ontspannen? Lukt het je niet om balans te vinden in je leven of merk je dat je continu achter de feiten aan loopt? Een coachtraject geeft je inzicht, in jezelf, in waarom je doet zoals je doet, maar leert je ook daar mee om te gaan. Zodat er meer rust ontstaan, je meer zelfvertrouwen krijgt, je (betere) keuzes kunt maken en prioriteiten kunt stellen. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Kijk dan eens rond op de website of neem contact met ons op.

Persoonlijke coaching Almelo

Meer lezen? Lees hier hoe je zonder stress op vakantie gaat!

Bron: dagennachtrust.nl

Persoonlijke coaching Almelo, persoonlijke coaching Almelo, persoonlijke coaching Almelo