Tips voor productief thuiswerken

Zo nu en dan een dagje thuiswerken, daar rol je natuurlijk ultra relaxed doorheen met je laptop aan de keukentafel. In je badjas. Met de kat op schoot. En een frisse Heineken 0.0 binnen handbereik om de leftover pizza van gisteren mee weg te spoelen. Maar goed, die vrijblijvendheid is er nu wel een beetje vanaf mensen. Van opperbaas Rutte moeten we de komende weken massaal vanuit huis werken in de strijd tegen het coronavirus, en dus is het van groot (lands)belang dat je een beetje verantwoord met je nieuwe werksituatie omgaat. Dus hoe doe je dat eigenlijk, productief thuiswerken? Deze 10 tips helpen je op weg om slim vanuit huis te werken.

1. Sta elke dag op tijd op en het liefst zo vroeg mogelijk
Als je de neiging hebt om op je thuiswerkdag lekker een uurtje (of twee, of drie…) te blijven liggen, doe dit niet! Routine is enorm belangrijk voor je productiviteit en energieniveau, dus probeer altijd rond dezelfde tijd uit bed te stappen. Of je nu wel of niet een uur moet forensen. Als je je lichaam hierop traint zal het steeds makkelijker worden om om te staan. En ja, dat geldt ook voor het weekend. (hulp loopbaancoach online)

2. Vergeet beslist niet te ontbijten.
Want een goed ontbijt geeft je de noodzakelijke energie om geconcentreerd en goed thuis te werken. Dit klinkt logisch, maar bij veel mensen schiet deze gewoonte er bij in als je ineens een dag thuis moeten werken. Neem dus even de tijd voor een goed ontbijt. Die laptop kan ook best een half uurtje later aan.

3. Ontwikkel routine
Het kan onbelangrijk lijken, maar hoe de samenstelling van je dag eruit ziet en met welke taken je de dag begint, heeft een grote invloed. Begin dus met kleine routines om de rest van de dag op schema te blijven.

4. Doe de belangrijkste taken eerst
Ben je een ochtendmens en dus het productief vóór de middag? Gebruik dan je eerste werkuren om de belangrijkste to do’s af te vinken: schrijven, creatief denken, vormgeven of problemen oplossen. Je concentratie zakt gedurende de dag weg en daarom is het dus slim om de minder belangrijke taken, of de taken die je op de automatische piloot kunt doen, later op de dag te plannen. (hulp loopbaancoach online)

5. Werk in blokken van maximaal 1 tot 2 uur
Het is onrealistisch om te denken dat je gedurende de hele dag je concentratie kan behouden. Met name bij creatieve beroepen. Toch loert het gevaar van de hele dag doorbuffelen, wat de kwaliteit van je werk niet ten goede zal komen. Deel je dag dus slim in en plan in blokken van 1 of 2 uur. Tussen de blokken neem je even een korte pauze. Probeer jezelf voor elk blok een doel te stellen en dit dan ook te halen.

6. Plan pauzes
Tussen de werktijd door kan je even inloggen op Twitter en Facebook, wat Youtube-filmpjes kijken of enkele huishoudelijke taken doen. Binnen sommige bedrijven noemen ze dit moment ook wel ‘Google time’. Zo blijven er geen uitvluchten over om je concentratie tijdens de ‘werktijd’ te onderbreken. Daar heb je immers je pauzes voor gepland. (hulp loopbaancoach online)

7. Plan sporten
Voor wie thuis werkt, staan de uren niet vast en is het dus ook gemakkelijk om je dag net even wat anders in te delen dan normaal. Een slachtoffer van werken is vaak sporten. Terwijl dit juist zorgt voor een heldere geest en energie! Kies daarom ook een vast tijdstip op de dag voor je sportsessie (of in de week) en houd je aan dat moment. Sport je graag ‘s morgens na de eerste twee uurtjes werk? Dan kan het je zeker helpen om alvast je sportkleren aan te doen.

8. Zorg voor de lunch
Bereid je voor op de lunch. Is de koelkast leeg? Dan moet je eerst nog beslissen wat je graag zou willen eten, waar je het gaat halen en dit dan ook effectief nog doen. Tegen de tijd dat je terug thuis bent en klaar bent om te beginnen is er teveel tijd verloren gegaan. Denk hier dus vast over na in de dagen vóórdat je thuis aan de slag gaat. (hulp loopbaancoach online)

9. Verander van omgeving
Verandering van spijs doet eten. Het kan daarom geen kwaad om op zoek te gaan naar een ander “rustig plekje” om te werken. Denk aan een plaatselijke koffiehuis met snelle wifi en heerlijke koffie. Let er deze dagen natuurlijk wel even op dat je ook echt een rustige plek opzoekt, aangezien grote groepen mensen het verspreidingsrisico van het coronavirus vergroten.

10. Stop op tijd
Ben je niet meer tevreden met de resultaten of ben je moe? Probeer dan op tijd te stoppen, zodat je de volgende dag weer met een fris hoofd kan beginnen. Het gevaar van thuiswerken is namelijk dat je te lang doorwerkt. Maak de dagen daarom niet te lang, en hou je aan de vooraf vastgestelde uren.

Tot slot nog een tip als je langere tijd verplicht thuis zit vanwege de corona-uitbraak: brengt structuur aan in je dagen. Dit zal je verreweg het beste helpen om productief, energiek en gemotiveerd te blijven. Uiteraard kan het gebeuren dat er iets tussendoor komt. Dus probeer je werkblokken dan ook als individuele stukken te zien die je makkelijk kan invullen met andere afspraken, of kunt opschuiven. De sleutel ligt vaak in het goed plannen van de dag.

Bron: Lifehacking(hulp loopbaancoach online)

Hulp loopbaancoach online

Zit je thuis en wil je tijd besteden om te onderzoeken welke baan goed bij je past? Of wil je onderzoeken wat een passende volgende stap is in jouw loopbaan? Dan kan je starten met een loopbaan gesprek. Op dit moment doen we alle gesprekken via Skype/Facebook en via ons digitale systeem. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

CoachPraktijk Twente is NOLOC erkend.

hulp loopbaancoach online

hulp loopbaancoach online

Meer berichten lezen? Lees hier een bericht over ontspannen.