Workshop Verbindend Communiceren

Hoe gaat het met de onderlinge communicatie in jouw team? Communicatie is een belangrijke basis voor goede samenwerking. Een communicatie workshop ‘verbindende communicatie’ helpt de communicatie in jouw team te versterken of verbeteren. Verbindende communicatie is een wijze van communiceren ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Verbindende communicatie is communiceren om met elkaar in verbinding te komen en in verbinding te blijven. In de workshop verbindend communiceren leer je de oprechte intentie die je hebt uit te drukken, de oprechte intentie van de ander te horen, en bij interne worstelingen meer zelfverbinding krijgen. Dit leidt tot meer verbinding, rust, helderheid, samenwerking en de ruimte om oplossingen te vinden die anders uitdagender zijn om te vinden.

De stappen van verbindende communicatie

Waarneming

De eerste stap in verbindende communicatie gaat over de zuivere waarneming. Het feit of de feiten zonder dat je daar een oordeel over hebt (of dat je je waarneming verwart met een interpretatie, oordeel,analyse of etiket).

  • “Je bent te laat” is een oordeel. “Ik dacht dat we om 8 uur hadden afgesproken en je bent 30 minuten later” is een neutrale waarneming. In het eerste geval zal de ander zich mogelijk aangevallen voelen en zich willen verdedigen. Dat draagt niet bij aan de verbinding. In het tweede geval is het feitelijkheid en hou ik het bij mij zelf. (communicatie workshop)

Gevoel

De tweede stap in het communicatiemodel is het uiten van het oprechte gevoel in het hier en nu. Ook hier zonder oordelen of verwijten. Het gevoel is gekoppeld aan de vervulling of niet vervulde behoefte en NIET aan het gedrag van de ander. In ons vorige voorbeeld:

Ik voel me onrustig omdat mijn behoefte aan voortgang van het project nu in het gedrang komt. Verwar dit dus niet met “ik ben onrustig omdat jij te laat bent”. De ander is NOOIT de oorzaak van mijn gevoel. Wellicht heb je opgemerkt dat de “omdat” verschoven is. Ik voel me omdat jij … wordt ik voel me omdat mijn behoefte…. Niet vervuld is. Daarnaast verwarren we vaak een gedachte met gevoel. We noemen die gedachte dan een quasi-gevoel. (communicatie workshop)

  • Ik voel me niet erkent, dit is geen gevoel maar een gedachte. Als ik denk dat je me niet erkent dan voel ik me boos of verdrietig.

Behoefte

Behoefte is de derde stap van verbindende communicatie. We noemen de behoefte die hoort bij ons gevoel én een eventueel verzoek. Het gaat om wat we werkelijk nodig hebben. Een behoefte is anders dan een wens of een verlangen. Daarnaast is het van belang om helderheid te houden in het verschil tussen een behoefte en een strategie. Een strategie is een manier om een behoefte te vervullen. (communicatie workshop)

  • Ik heb behoefte aan een glas wijn, dit is geen behoefte maar een strategie. De behoefte die er mogelijk achter zit is ontspanning.

Verzoek

De vierde stap in het proces is het uiten van een verzoek. Een verzoek is een manier om je behoefte concreet in te vullen of iets in de wereld in gang te zetten om je behoefte te vervullen. Verzoeken kun je richten aan een ander om een actie te doen , je kunt een verzoek doen om te horen hoe iets is voor de ander. Het verzoek verwarren we regelmatig met opdrachten(gebiedende wijs) en eisen. (communicatie workshop)

  • ‘Ik wil dat je je jas opruimt’ is een eis.  ‘Wil je je jas op de kapstok hangen?’ is een verzoek. Hier is intonatie van belang in hoe het overkomt op de ander.

Waarom deze workshop?

Deze communicatie workshop ‘Verbindend Communiceren’ is interessant als je (en jouw collega’s):

  • meer plezier in het leven hebben!
  • rust in je hoofd wilt krijgen
  • wilt leven vanuit je eigen waarden
  • voor jezelf wil opkomen zonder jezelf te verliezen (“assertiviteit”)
  • zelfcompassie wil ontwikkelen op een daadkrachtige manier
  • 100% jezelf wil zijn én in verbinding met anderen zijn
  • patronen vanuit “moeten” naar “willen” wil ombuigen
  • kleine frustrerende situaties en grotere conflicten wilt doorzien (“conflicthantering”)
  • respectvol wilt blijven omgaan met mensen waarbij je frustratie ervaart
  • meer samenwerking wilt door inlevingsvermogen op een actieve manier
  • meer zelfinzicht wilt en meer rust in denkpatronen en angsten (“soft-skills”)
  • niet wilt zorgen voor een ander en dan jezelf vergeten (grote “zorgknop”)
  • helder en kritiekloos wilt verwoorden wat voor jou van belang is

Wat gaat we doen?

De workshops van CoachPraktijk Twente zijn praktisch. We gaan niet alleen aan de slag met de theorie, maar voor veel doen en van elkaar leren. Zo ga je niet alleen naar huis met waardevolle nieuwe kennis, maar kan je deze ook toepassen in de praktijk.

Ook de communicatie workshop is praktisch en direct toepasbaar. Tijdens de workshop gaan we:

  • Ontdekken wat verbindende communicatie is
  • Leren werken met verbindende communicatie door praktisch aan de slag te gaan
  • Aan de slag gaan met individuele oefeningen en met groepsopdrachten

Aanmelden communicatie workshop ‘Verbindend Communiceren’

Ben je enthousiast over de workshop Verbindend Communiceren en wil je je team aanmelden? Vul dan onderstaand formulier in!

Andere workshops?

Aan de slag met jouw team, maar is de workshop verbindend communiceren niet helemaal wat je zoekt? Kijk dan hier voor andere mogelijkheden. Natuurlijk is het ook mogelijk om een workshop op maat te maken. Neem daarvoor gerust contact met ons op.

CoachPraktijk Twente is NOLOC erkend. Meer berichten lezen? Kijk dan hier.

workshop verbindend communiceren