5 manieren om je waardering te uiten

Naast een boost voor het ego werkt een compliment prestatieverhogend. Maar hoe geef je een compliment zo oprecht en toch effectief mogelijk?

Ondernemers moeten honderd ballen in de lucht houden. Uiteraard ben je ontzettend blij met die hardwerkende medewerkers die je hierbij helpen. Maar echt tijd om stil te staan bij hoeveel die medewerkers voor je betekenen, heb je vaak niet. Laat staan dat je ze dat vertelt.

Een gemiste kans, want 69% van de werknemers zegt harder te gaan werken als ze zouden merken dat hun inzet beter gewaardeerd wordt. Oftewel, complimentjes verhogen de productiviteit. Oprechte waardering zorgt ervoor dat werknemers met meer plezier werken, minder snel hun hakken in het zand zetten, minder vaak ziek zijn én langer voor een bedrijf blijven werken.

Kortom, geregeld waardering uiten is dus niet alleen fijn voor werknemers, maar ook goed voor het bedrijf. En voor jezelf. Want een compliment geven is vergelijkbaar met een cadeautje geven. Als je ziet dat iemand er oprecht blij mee is, geeft jou dat ook een goed gevoel, stelt sociotherapeut Frank van Marwijk. (coachingspraktijk)

Oprecht en persoonlijk

Voordat je door kantoor roept ‘Goed bezig’, moet je je realiseren dat een compliment alleen effect heeft als je het goed doet. Dat betekent dat je waardering altijd oprecht en persoonlijk moet zijn. Bij voorkeur ook in een vorm die past bij de wensen van de werknemer in kwestie.

Auteur Gary Chapman heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen elkaar waarderen en daaruit 5 verschillende manieren – talen – gedistilleerd. Per taal leggen we uit hoe je dat toepast in de praktijk. (coachingspraktijk)

Taal 1: positieve woorden

De meest makkelijke manier? Zeg het gewoon. Live, via een appje of met een post-it op het scherm. Belangrijk is dat de boodschap persoonlijk is. De werknemer moet zichzelf of zijn werkzaamheden erin herkennen. “Maak een compliment concreet”, adviseert Marieke de Vlieger, HR-manager bij Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen. “Zeg bijvoorbeeld ‘Wat heb je dat goed uitgelegd’, zodat het beter binnenkomt.”
Overigens hoeft de waardering niet alleen vanuit jou als ondernemer te komen. Er is ook een positief effect zichtbaar wanneer werknemers elkaar onderling meer complimenteren.

Taal 2: fysieke aanraking

Een high-five, een klopje op de schouder of gewoon een duim omhoog kan al een enorme boost in het zelfvertrouwen geven. Bijvoorbeeld omdat een target is gehaald, een grote klant is binnengehaald of omdat je merkt dat iemand nog net even een zetje nodig heeft om die pittige opdracht goed af te ronden.

Taal 3: cadeautje

Een verjaardag, de geboorte van een kind, een huwelijk, ziekte en jubileum zijn de momenten bij uitstek om je waardering uit te spreken met een cadeautje. Maar bijvoorbeeld ook een bijzondere teamprestatie kun je belonen met een presentje. Het hoeven geen uitbundige cadeaus te zijn die handenvol geld kosten. Zolang het maar oprecht en persoonlijk is.
Denk bijvoorbeeld aan een taart met een foto van het team erop dat een bijzondere prestatie heeft verricht. Door deze in het bijzijn van alle werknemers of de hele afdeling uit te reiken, voelt het betreffende team zich extra bijzonder en gezien. Naast de boost die het oplevert voor dit team, zijn de overige werknemers nog meer gemotiveerd om de volgende keer op die taart te staan. (coachingspraktijk)

Taal 4: quality time

Onverdeelde aandacht is wellicht de meest kostbare manier om je waardering te uiten. Het kost je immers tijd. Maar voor de diegene in kwestie is het vaak onbetaalbaar. Even ergens koffie drinken, lunchen of een wandelingetje maken.
Benut die tijd om oprechte interesse te tonen. Praat even niet over alle taken die nog liggen te wachten, maar vraag hoe het echt gaat – zowel thuis als op het werk. Laat ook ruimte om vragen aan jou te stellen en vertel waarom je zo blij met diegene bent en wat je in hem waardeert.

Taal 5: handje helpen

Wat voor de één een kleine moeite is, daar ziet de ander als een berg tegenop. Signaleer je dat iemand het zwaar heeft met een bepaalde taak? Te weinig tijd heeft om alles op tijd af te krijgen of een beetje hulp kan gebruiken omdat het privé niet lekker loopt? Spring dan even in of regel hulp.
Vele handen maken licht werk. Maar nog belangrijker: door te signaleren dat iemand hulp nodig heeft en dat ook te benoemen, voelt iemand zich gezien en gewaardeerd door jou. (coachingspraktijk)

Ook de vervelende momenten

Genoemde voorbeelden lijken te suggereren dat je enkel bij positieve momenten je waardering kunt uiten. Maar juist ook op de lastige momenten is het belangrijk dat je de werknemer laat weten dat je hem waardeert en er voor hem bent. Bijvoorbeeld bij een overlijdensgeval, (langdurige) ziekte of een ongeval. (bron: Sprout)

Coachingspraktijk Twente en omgeving

Loop je ergens tegenaan of wil je graag iets veranderen in je leven? Dan kan coaching uitkomst bieden. Kijk gerust eens rond op de website van onze coachingspraktijk om te zien wat we voor je kunnen betekenen. Of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Je bent van harte welkom.

CoachPraktijk Twente is NOLOC erkend.

coachingspraktijk

Meer berichten lezen? Lees hier een bericht over het belang van toegevoegde waarde ervaren in een organisatie.